De praktijk! Zet je team in de stijgers door integrale zelforganisatie en innovatie.
Wat voor houding van het team verwacht de leiding van organisaties bij een crisis? In optima forma komt het bij een crisis hier op neer, nl. dat het team:
Wat voor houding van het team verwacht de leiding van organisaties bij een crisis? In optima forma komt het bij een crisis hier op neer, nl. dat het team:
In de franchisewereld is het risico op conflicten tussen franchisegever en franchisenemers groot. Maar er is een conflict-vrij alternatief, waar macht verschuift naar kracht. Deze methode haalt het beste uit ondernemers.
Franchisen is een geweldige manier voor ondernemers om een vliegende start te maken. Het geeft de mogelijkheid om vanuit een koepel het breed kunnen uitzetten van een onderscheidend aanbod, waarbij de lokale verbondenheid optimaal is. Voor franchisenemer houdt dit in een eigen zaak onder de vlag van een groot en bekend merk. Helaas kan het een conflictgevoelig organisatiemodel zijn. De sociocratische franchise biedt een alternatieve manier van franchisen. De winst is ‘een conflict vrije’ franchiseformule!
Het aantal robots, ook wel ‘de digitale werknemers’ genoemd, krijgt niet alleen een steeds groter aandeel in het personeelsbestand, maar de verwachting is, dat dit zelfs groeit tot meer dan 50% van de werknemers. Gaat werkplezier samen met digitale collega’s in het team? En wat kan de sociocratische besluitvorming hier aan toevoegen?
Participatie gaat verder dan inspraak. Participatie levert betere besluiten op, omdat het hele team ‘eigenaarschap’ en ‘verantwoordelijkheid’ gaat ontwikkelen. Hierdoor neemt ‘plezier, passie en kracht’ bij het team toe.
Velen hebben het gevoel dat de medezeggenschap een nieuwe impuls nodig heeft. Ondernemingsraden en bestuurders varen een oude koers, terwijl de samenleving drastisch aan het veranderen is. Goede medezeggenschap wordt complexer dan ooit te voren. Kan de OR deze taak in z’n huidige vorm wel aan? Hoe kan een OR de medezeggenschap op tal van complexe vraagstukken in organisaties garanderen?
In de media verschijnen berichten van bezorgde beleidsmakers en onderzoekers over de participatiewet, ze geven aan dat deze niet werkt. En dit in een tijd waar werkgevers moeite hebben om vacatures te vervullen en bedrijven hun visie op teamontwikkeling innoveren, waarbij participatie en inclusiviteit hoog op de agenda staan. Helaas blijken mensen met een ‘afstand tot de arbeidsmarkt’ nauwelijks de vruchten hiervan te plukken. Schrijvers van noodkreten verwijzen o.a. naar een rapport van het Sociaal en Cultureel Planbureau.
Drie kernwaarden lijken onontbeerlijk, nl: transparantie, leerbaarheid en gelijkwaardigheid..
17 juni 2019 gepubliceerd
Transparantie sleutel bij strategische veranderingen franchiseformules.